Kromě konkurence jsme u náborové kampaně AŽD řešili i značku, kterou v komunikaci propagovat. Firmu AŽD Praha si totiž lidé spojí spíše s železnicí, pro kterou vyrábí a dodává zabezpečovací a řídicí systém. Ne s mikroskopy, jejichž výrobu má v Brně a hledá pro ni elektroniky.
Abychom ukázali, že uchazeči nebudou pracovat v kolejišti, ale vyrábět mikroskopy, vytvořili jsme reklamní značku Nanotech by AŽD.
A abychom se vypořádali s konkurencí, která svůj employer brand buduje roky a má na kariérním trhu silné postavení, rozhodli jsme se cílit na trochu jiné spektrum uchazečů, kteří by místo korporátu radši pracovali v menší firmě.
„Potřebovali jsme během krátkého období skokově navýšit kapacitu a chyběli nám především zaměstnanci přímo do výroby. Ze zkušenosti jsme věděli, že se mnozí skvělí mechanici původně vyučili v úplně jiných oborech. Nechtěli jsme tedy předem striktně definovat požadavky na vzdělání nebo praxi, ale přilákat ty, kteří mají chuť naučit se něco nového nebo hledají změnu.“
Jolana Horsáková
— ředitelka Výrobního závodu Brno, AŽD
Nechtěli jsme sázet na domněnky. Místo vymýšlení sloganů od stolu jsme se rozhodli důkladně poznat terén, abychom kampaň postavili na správných základech a používali relevantní argumenty.
Kromě toho, jak firma funguje a co dělají lidé na obsazovaných pozicích jsme potřebovali vědět, co stávající zaměstnance na práci baví a čeho si u svého zaměstnavatele nejvíc cení. K tomu jsme využili hloubkové rozhovory se stávajícími zaměstnanci i personalisty AŽD.
Z odpovědí jsme vyvodili několik insightů, na kterých jsme kampaň postavili. Konkrétně:
Co komunikovat, jsme měli jasné. AŽD láká na příjemnou atmosféru a ne-korporátní strukturu. Zároveň nehledá „hotové“ mechaniky, spíš ty, které si zaučí. Hlavním benefitem pro zaměstnance je pravidelná pracovní doba bez nečekaných nočních směn a příjemné prostředí.
Abychom klíčovým sdělením dali padnoucí a lákavou vizuální podobu, spojili jsme se s kreativci ze Smeczky. Připravili čtyři sady kreativ, vždy se 3 variantami. Každá sada se opírala o jiné sdělení i vizuální prvky:
Naším cílem bylo nejen potenciálního kandidáta zaujmout, ale také textem i vizuálem srozumitelně vystihnout, co mu zaměstnavatel AŽD nabízí a proč by se o nabídku měl zajímat.
Jádrem kampaně byla on-line reklama, ale důležitou součástí byla i outdoorová reklama v podobě billboardů, plakátů a bannerů na vozech brněnské hromadné dopravy. Chtěli jsme mít jistotu, že reklama zafunguje. Proto jsme sdělení chtěli nejdřív otestovat v on-line prekampani na sociálních sítích.
„Když Tchibo začalo prodávat oblečení a bytové doplňky, přišlo s reklamou „Tchibo, tam prodávají kafe, ne?“. AŽD na tom bylo podobně. Tam dělají něco na železnice, ne? Pro nás to byl impuls udělat grafiku kampaně jinak a dát klientovi vizuální styl, který vychází z jeho základů, ale posouvá je dále – moderně, za pomoci svěžích a netradičních barev, sdělení i dynamických grafických prvků.“
Tomáš Zindulka
— Idea Maker, Smeczka
Pro všechny varianty jsme vytvořili různé textace postů a pustili se do testování. To si vzala na starost agentura Optimio, se kterou na výkonnostních kampaních často spolupracujeme.
Na prekampaň jsme měli týden – pak bylo potřeba připravit podklady pro tisk billboardů a než začala ostrá kampaň.
Už v prekampani se hlásili uchazeči o práci. Hlavně jsme však získali cenná data o fungování jednotlivých variant reklamy. Ve spolupráci s HR oddělením AŽD jsme ověřovali i relevanci a kvalitu přihlášených kandidátů reagujících na různé reklamy.
„V Optimiu rádi opíráme všechna rozhodnutí o data, proto jsme před ostrou kampaní spustili ještě jednu testovací. Díky ní jsme věděli, která kreativa nejvíc zaujme, které benefity rezonují a jak vyladit sdělení do hlavní on-line kampaně. Zároveň se nám data hodila i jako doporučení pro výběr outdoorové kampaně.“
Jiří Matoušek
— Account Manager, Optimio
V on-line prekampani nakonec jasně zvítězila fialová kreativa Stačí ti jen šikovné ruce. Vzbuzovala největší zájem na sítích a zároveň přinášela nejvíc relevantních kontaktů do náboru. Od začátku byla i favoritem ředitelky brněnského závodu AŽD a jejího HR týmu.
Začali jsme tak s přípravou hlavní fáze kampaně, ve které jsme kombinovali offline a on-line reklamu. Konkrétně šlo obigboardy, billboardy, tramboardy i bannery na budovu a reklamní spot v rádiu, v on-line reklama na Facebooku a Instagramu spolu s community managementem, tedy komunikací s uchazeči přímo na sítích.
Nápaditým vizuálem a chytlavým sdělením jsme zaujali. Aby ale lidé poslali životopis, potřebují víc. Proto jsme pro Nanotech by AŽD vytvořili náborový web s informacemi, jak se ve firmě pracuje, a s inzeráty. I při jeho textaci jsme použili zjištění z hloubkových rozhovorů. Pro dlouhodobější budování značky zaměstnavatele Smeczka natočila video provázející novou halou i prací pro AŽD – stejně jako na bannerech v něm vystupoval zaměstnanec Ondřej, který se tak stal tváří kampaně.
„Je fajn mít nejen v náborové komunikaci firmy skutečné lidi, kteří v ní opravdu pracují. Pokud se člověk na místě setká s někým, koho viděl na plakátu nebo ve videu, působí to autenticky a důvěryhodně. V AŽD jsme to vyhráli s Ondřejem, který byl ochotný ve videu vystupovat. Jak nám řekl, moderuje svatby, dělá DJe a nebojí se kamery – dokonce ho to baví! Věřím, že i v dalších firmách je nějaký takový Ondřej nebo třeba Eliška, jako v AŽD, kteří se nestydí za firmu takto vystupovat.“
Kamila Vlčková
— Copywriterka, Hook & Tell
Že jsme kampaní nešlápli vedle, bylo jasné hned. Zatímco před spuštěním kampaně byly pozice vypsané, ale na inzeráty na náborových portálech se nikdo nehlásil, po jejím startu začaly náborářům v AŽD chodit desítky životopisů denně. Brzy jsme splnili vytyčený cíl přivést firmě stovky kontaktů. Celkem se ozvalo více než 1 000 zájemců, z nich téměř 80 přišlo na pohovor a 50 skutečně nastoupilo.
„Náborovou kampaň jsme potřebovali zorganizovat během pár týdnů a jen Obsahová agentura (Hook & Tell) si na tuto výzvu troufla. Spolupráce byla skvělá, práce rychlá a efektivní. Výsledek předčil očekávání, podařilo se nejen najít hledané mechaniky do výroby, ale začalo se dařit obsazovat i další volné pozice.“
Jolana Horsáková
— ředitelka Výrobního závodu Brno, AŽD